اثر مواد مخد بر دستگاه عصبی

موادی که عملکرد دستگاه عصبی مرکزی را تغییر می دهند مواد روان گردان نامیده می شود. الکل ‚ نیکوتین‚ کوکائین و هروئین مثال هایی از این مواد هستند که اعتیاد به آنها مشکل بزرگ بعضی از جوامع امروزی است. همچنین کافئین که در قهوه یا نوشابه یافت می شود از جمله مواد روان گردان است. همه ی این مواد می توانند باعث وابستگی روانی مصرف کننده شوند و بیشتر آنها موجب وابستگی جسمی نیز می شوند.

اعتیاد چیست؟

اعتیاد پاسخی فیزیولوژیک است که مصرف مکرر مواد مخدر باعث آن می شود.اعتیاد عملکرد طبیعی نورون ها (به هر یک از سلول های سازنده ی دستگاه عصبی نورون می گویند) و سیناپس ها(محلی که در آن یک نورون با سلول دیگر رابطه برقرار می کند) را تغییر می دهد.

هنگامی که عملکرد نورون یا سینلپسی توسط مواد مخدر تغییر کرد از آن پس آن نورون یا سیناپس به طور طبیعی کار نمی کند مگر در حضور آن ماده ی مخدر. شخص با مصرف مکرر ماده ی مخدر به آن معتاد می شود و بدن او نسبت به آن ماده ی مخدر عادت می کند. شخص معتاد باید با گذشت زمان مقدار ماده ی مخدر مصرفی خود را افزایش دهد تا خواسته ی بدنش تامین شود.

اثرات دود سیگار و تنباکو بر بدن

دود سیگار هزاران ماده ی سمی و جهش زای شیمیایی را وارد دهان می کند. این مواد پس از طی راه های تنفسی به شش ها می رسند.کشیدن سیگار با ابتلا به سرطان های دهان و حنجره ارتباط مستقیم دارد و نیز امکان ابتلا به سرطان های پانکراس و مثانه را افزایش می دهد. همچنین امکان ایجاد ناراحتی های تنفسی مهلک نیز در افرد سیگاری نیز بیشتر است.

دود توتون و تنباکو باعث تحریک مخاط دهان‚ بینی و گلو می شود. این دود در شش ها تجمع پیدا می کند و مژه های سطح دستگاه تنفسی را از کار می اندازد. همچنین بافت ریه ها را سیاه و تیره می کند و موجب کاهش ظرفیت تنفسی می شود.

 


دسته ها : پزشکی
يکشنبه بیست و نهم 6 1388
X